Downshifting,  Me,  Minimalismi,  Raha,  Työ

Raha-ahdistus ja metsän parantava voima

Lähdimme perjantaina reissuun tietämättä minne ja mitä tekemään. Pakkasimme varulta mukaan teltan ja makuupussit sekä farkut ja pyhätennarit. Vielä liikkeelle lähdettyämmekin haimme suuntaa ihan niin suurella haarukalla, ettei tietoa ollut onko suuntana etelä vai pohjoinen.

Mutta maisemaa teki mieli vähän vaihtaa, kun kelikin oli kohdillaan ja esikoinen luvannut kaitsea villin koiranpennun. PS. Loma hänestä teki hyvää. 😂

Päätimme sitten lähteä etelää kohden sillä ajatuksella, että josko löytäisimme kivan telttapaikan ja jos telttailu ei puhuttele, niin olemme ainakin lähempänä Jarkon sukua Loimaalla, että tarvittaessa voimme jatkaa matkaa sukuloimaan.

telttailu lasten kanssa vinkkeja
Seitsemisen kansallispuisto ja Kirkas-Soljasen leiripaikka.

Helvetinjärvellä olimme vasta käyneet, joten valitsimme uudeksi tuttavuudeksi Seitsemisen kansallispuiston ja sieltä Kirkas-Soljasen, ihan vain koska kartan mukaan siinä on parkkipaikka vieressä ja meidän karavaanilla ja kantamuksilla ei vielä hirveitä matkoja vaellella. 😅

seitsemisen kansallispuisto telttapaikat

Paikka oli aivan käsittämättömän kaunis ja kun saavuimme telttapaikalle, olimme ainoat siellä. Saimme siis rauhassa fiilistellä ympäristöä ja valita vapaasti tarpeisiimme parhaiten sopivan paikan. Veden äärellä, lähellä nuotiopaikkaa ja kuivakäymälää, tasainen alusta.

telttailu pienten lasten kanssa
Voisi luulla, että näin pienten lasten kanssa telttailu on työlästä ja onhan se tietty osaltaan sitäkin. Mutta kun ottaa huomioon, että kitinät ja lahkeessa roikkumiset vähentyvät metsässä 90%, on se todellista lomaa arjesta. 😍

Ei reissu silti pelkkää päivänpaistetta ollut, sillä sain alkumatkasta stressikohtauksen, kun jouduttiin tankkaamaan 80 eurolla, emmekä olleet ottaneet sitä huomioon budjetissamme

Sinänsä ajatus työnteon vähentämisestä ja perheajan lisääntymisestä on koukuttava, mutta tähän asti olemme saaneet pitää sen pitkälti ajatuksen tasolla. Vaikka olemme normaalistikin tarkkoja rahasta, emmekä ostele ylimääräistä, on meillä ollut tähän saakka tukena kaikenlaiset vanhempainpäivärahat ja kesälomarahat, vaikkei Jarkkokaan ole ollut palkkatöissä kevään jälkeen.

Eli edelleen ollaan oltu tarkkoja, mutta remontin vaativuuden vuoksi ei ole paukut riittäneet niin tarkkaan budjetointiin ja harkintaan kuin normaalisti

Nyt kuitenkin ollaan aikuisten oikeasti siinä tilanteessa, että minä teen töitä 50%, Jarkko 0-20% riippuen työpaikan tarpeista. Eli ei tarvitse olla suurempi taloustieteilijä ymmärtääkseen, että meillä on nyt tosi vähän rahaa käytössä. Ja siitä syystä jokainen euro on käytettävä (tai säästettävä) harkiten.

Ja siitä kohtaukseni sai alkunsa:

Ihan oikeasti, että me ollaan vapaaehtoisesti siinä tilanteessa, että joudutaan laskemaan niin pientä summaa kuin 80 euroa??

Miten me, koulutetut ja työtä tekevät ihmiset olemme ajautuneet siihen tilanteeseen, ettemme voi tehdä mitään ylimääräistä, kun muut painaa kylpylöissä ja ulkomailla?

Samantien ratkaisukeskeisenä ihmisenä aloin miettiä kumman meistä olisi syytä nostaa työtunteja ja miten se järjestettäisiin lasten hoidon kannalta.

retkeily lasten kanssa seitsemisen kansallispuisto

Johon Jarkko, rakas Jarkkoni:

Hei nyt hengitä vähän. Täähän on vasta ensimmäinen kuukausi, kun kokeillaan elää niin vähällä. Me ei voida vielä tietää miltä nämä valinnat tuntuu. Ja nytkinhän me ollaan reissussa ja meillä on neljä päivää vapaata yhdessä, niistä kaksi me menetettäis, jos tehtäis enemmän työtä. Että jos annetaan vähän enemmän aikaa tilanteelle tasaantua ja muodostua? Eikähän säästeliäs elämä ole meille mitenkään uutta, kyllä me tämä osataan.

vaeltamaan vauvan kanssa

Ja sen päälle me saavuttiin tähän paratiisiin. Ja tiedettiin heti, että ei me täältä muualle hötkyillä, sukulointi jääköön seuraavaan kertaan.

retkeily lasten kanssa seitsemisen kansallispuisto
vaellukselle vauvan kanssa
telttailu lasten kanssa vinkkeja

Sää ja maisemat hellivät meitä. Meillä oli tällä kertaa vain kaksi nuorimmaista matkassa ja heidän lepäillessään keitimme teet ja kahvit ja pelasimme korttia.

Ja pääsimme jopa vähän vaeltamaankin! Vaunujen kanssa kävimme esteettömällä luontopolulla ja siltä poikettiin aina sen, minkä tuoreen 3-vuotiaan jalat jaksoivat kantaa.

vaeltaminen lasten kanssa

Pysähdyimme syömään marjoja, ihmettelemään perhosia, sisiliskoa, sammakoita, sudenkorentoja ja söimme marjoja uudestaan. Kolmi-vuotias lainasi rattaita ja kuopus matkasi kantorepussa.

vaellus lasten kanssa

Ainoa haaste reissussa on uni. Nyt oli onneksi niin lämmin, ettei makuupussien tarvinnut olla kiinni ja lasten taistella itseään pois niistä, mutta pyörimistä ja hyörimistä riitti silti.

Sen lisäksi pillimehulla palkittu kolmi-vuotias yllätti meidät toisena yönä pissavahingolla ja niin minä pesin häntä suojärvessä kuun valossa pikkutunneilla, kun Jarkko laittoi teltassa nukkumajärjestelyjä uusiksi.

Niinpä lopulta me nukuimme kaikki neljä samassa kahden hengen makuupussissa, josta minä nousin jo ennen kuutta ja 1v. pari minuuttia jälkeeni.

Väsytti ja ärsytti. Nyt pitäis vielä olla hiljaa, ettei herätetä muita retkeilijöitä. Onnistuu hyvin omalta kohdaltani, 12-kuiselta vähän ontuvammin.

Niinpä pakkasin aamupalan jälkeen kuopuksen kantoreppuun ja lähdin hänen kanssaan pienelle vaellukselle.

telttailu seitsemisen kansallispuisto

Kuopus nukahti rintaani vasten ja minä kävelin. Päätin mennä pitkospuita pitkin katselulavalle, josta avautui maisema yli karunkauniin rahkarämeen. Seisoin ja hengitin. Aurinko nousi suon laitamilta ja linnut ryhtyivät puuhiinsa. Usvan rippeet kaikkosivat.

Ja minä hengitin. Kaikki mitä on, on nyt.

Ja yhtäkkiä Olavi Uusivirran sanat

"On niin helppoo olla onnellinen

Tyytyy siihen mitä on

On niin helppoo elää nyt ja tässä"

menettivät ironiansa ja kuvasivat kaikkea. Kaikkea.

Täällä minun kuuluu olla, tässä on paikkani.

Mainitsin jo päiväretkemme yhteydessä taipumuksestani metsä-euforiaan ja siellä oltiin taas. 😂

Sehän on tutkittuakin kuinka metsä tekee meille hyvää ja liki pari vuorokautta ulkona teki tehtävänsä. Kaikki tekemämme valinnat tuntuivat yhtäkkiä vieneen meitä juuri oikeaan suuntaan ja olo oli tosi hyvä ja levollinen.

telttailu lasten kanssa vinkkeja

Sitä lisäsi osaltaan muiden retkeilijöiden kanssa jutustelu leirien purkamisen yhteydessä. He purkivat, koska seuraavana aamuna alkoi työviikko, me koska olimme lähdössä kotiin palautumaan ennen töihin menoa tiistaina.

telttailu lasten kanssa
Nää on muuten ihan parhaita nää riippumatto-yösijat! Jengi saattaa tulla maastopyörillä ja virittää matot ja lyödä leirin siihen. Respect.

Joten tänään, maanantaina, meillä on vielä yhteinen vapaapäivä. Eikä vielä tiedä yhtään minkälainen seikkailu siitä syntyy. Ja se seikkailu voi olla myös ihan täällä kotona. ❤️