mindfulness
Downshifting,  Mieli ja keho

10 keinoa olla enemmän läsnä arjessa

Mindfulnessin eli tietoisen läsnäolon hyödyt ovat kiistattomat ja näkyvät ehdottoman positiivisesti sekä ihmissuhteissamme että terveydessämme. Silti säännöllisen meditoinnin aloitus saattaa tuntua hankalalta tai vaihtoehtoisesti innostus lopahtaa lupaavan alun jälkeen. 

Keräsin tähän 10 vinkkiä, joilla läsnäoloa voi helposti lisätä omassa arjessaan ja samalla vahvistaa kokemusta elämästä siinä ainoassa hetkessä, jolloin meidän on mahdollista elää: nykyhetkessä. 

1. Meditoi, edes vähän

Säännöllinen (eli muodollinen) meditaatio on mindfulnessin harjoittamisen kulmakivi. Jos se tuntuu työläältä saada sovitettua omaan, arkeen, niin alenna vaatimuksia. 

Sen sijaan, että meditoisit 40 minuuttia viikon jokaisena päivänä, meditoi 10 minuuttia neljänä päivänä viikossa. Kirjoita vaikka Youtubeen hakusanaksi mindfulness meditation 10 minutes tai sama suomeksi.

Ei ole niin väliä, minkä meditaation valitset, kunhan se tuo sinua takaisin hengitykseen, aisteihin, kehoon. 

Kun meditoit säännöllisesti, lähetät aivoillesi viestin, että olen tehokkaampi toimimaan jokapäiväisissä tehtävissäni, kun olen enemmän läsnä ja havannoin aktiivisemmin nykyhetkeä, kun reaktiivisuuteni ja taipumukseni tuomita vähenee. Tämän viestin ansiosta aivoissasi alkaa tapahtua toiminnallisia ja jopa rakenteellisia muutoksia, jotka parantavat kykyäsi olla läsnä, toimia nykyhetkestä käsin. 

2. Kuuntele aidosti läsnäollen

Mikä olisikaan parempi tapa syventää ihmissuhteita kuin pysähtyä aidosti kuuntelemaan keskustelukumppania! Päästää irti käsillä olevista askereista, toimintayllykkeistä, jotka houkuttelevat huomiotasi. Päästää irti tarpeesta ratkaista puhujan ongelmat tai jakaa omia vastaavia kokemuksia. Päästää irti taipumuksesta valmistella oma vastaus puhujan puheenvuoron aikana.

Anna läsnäolevan kuuntelun lahja heti seuraavalle, joka puhuu kanssasi! Puoliso, lapsi, työkaveri, naapuri. Tulet huomaamaan eron. 

3. Päästä irti ennakko-odotuksistasi

Huolimatta siitä, että olet ollut tilanteessa sata kertaa aiemmin ja tiedät kuinka se menee. Se, kun rasittava tuttava soittaa ja rasittavuuden kuulee äänestäsi jo kun vastaat puhelimeen. 

Tosiasia kuitenkin on, että emme voi tietää ennalta mitä tulee tapahtumaan, koska jokainen hetki on uusi ja ennen kokematon. Tulet huomaamaan kuinka paljon ennakko-odotuksista ja ennakko-asenteesta luopuminen avaa mahdollisuuksia ja tilaisuuksia verrattuna “Mää niin tiedän tämän”-asennoitumiseen.

Muistuta itseäsi, että aloittelijan mieli on mahdollisuuksia täynnä, asiantuntijan ei. 

Mitä enemmän luovut asiantuntijan roolista, sitä enemmän elämä pääsee sinua yllättämään ja tarjoamaan uusia mahdollisuuksia. 

4. Anna mahdollisuus sattumalle

Yksi keino asiantuntijuudesta luopumiseen on antaa elämälle mahdollisuus yllättää. Sen sijaan, että tilaat suosikkiannoksesi ravintolassa, kokeile sitä mitä tarjoilija ehdottaa. Sen sijaan, että menet katsomaan suosikkigenresi elokuvaa, mene elokuviin ja valitse se, joka alkaa seuraavana. Kun kävelet museon ohi, jonka kyltti kehottaa astumaan sisään, astu. 

Uudet kokemukset avartavat maailmaamme ja tuovat automaattisesti lisää läsnäoloa arkeemme!

metsameditaatio

5. Mene metsään

Kuulostaako jo, että paasaan liikaa näistä metsän terveysvaikutuksista? 😅 Mutta ne ovat niin nopeat! Milloin olet käynyt ulkoilemassa ja tullut sieltä huonommalla tuulella takaisin? Niinpä!

Metsässä itsessään on meihin rauhoittava vaikutus, joten luonnon ihmeiden aistiminen (läsnäolo) tapahtuu siellä kuin luonnostaan.

6. Vähennä ruutuaikaa ja lisää tarkkailu-aikaa

Ruudulla vietetty aika on pikaviihdettä, joka antaa dopamiinikiksit ja siksi koukuttaa hamuamaan puhelinta jokainen vapaa hetki. 

Tuo tietoisuutta hetkiin, jolloin käsi hakeutuu puhelimelle ja valitse jäädä nykyhetkeen. Tarkkaile ympäristöäsi, anna aistiesi havainnoida nykyhetkeä. Jos ympärilläsi on ihmisiä, ota heidät lahjana, joille sallit täyden huomiosi tässä hetkessä. 

7. Kiinnitä huomiosi asioihin, joihin normaalisti et kiinnittäisi huomiota

Kun lähdet seuraavan kerran kävelylle, valitse reitti, jota et normaalisti kulje. Nosta katseesi ylemmäs, katso esimerkiksi rakennusten kattojen tasolle – miltä ympäristö näyttää tästä perspektiivistä? Heitä kolikkoa kadunkulmassa ja anna sen päättää suunta.

Heittäydy turistiksi omassa kotikaupungissasi ja huomaat, että näet sen uusin silmin!

8. Lisää iloa elämääsi

Ilo tapahtuu aina nykyhetkessä, joten mitä enemmän naurat, sitä enemmän olet läsnä. 

Valitse ympärillesi asioita ja ihmisiä, jotka lisäävät iloa elämässäsi.

9. Muista kuolevaisuutesi

Meillä länsimaisilla ihmisillä on taipumus elää kuin me olisimme kuolemattomia. Sitten kun lapset on isompia, sitten kun tämä projekti on ohi, sitten kun arki on vähän rauhallisempaa, sitten eläkkeellä. 

Aasiassa taas on tavallista ajatella, että saatan kuolla huomenna. Tämän ansiosta jokainen asia tehdään kuin se olisi viimeinen kerta, jokaiseen kohtaamiseen pysähdytään kuin se olisi viimeinen. 

Tällaiseen asennemuutokseen saattaa äkkiseltään liittyä haikeutta, mutta se ei ole tarkoitus. Oman kuolevaisuuden muistaminen muistuttaa ilosta ja mahdollisuuksista – näin jalkani liikkuvat, kun laitan niihin sukat, tältä vesi tuntuu, kun se virtaa ihollani suihkussa, jos tämä on viimeinen kerta, kun juttelen puolisoni kanssa, niin ainakin kerron kuinka rakastan.

10. Toteuta unelmasi tänään

Koska koskaan ei voi tietää mikä päivä on viimeinen, ala toteuttaa unelmiasi tänään. Jos et viihdy työssäsi, jos sinulla ei ole aikaa toteuttaa intohimoasi, jos olet tukahduttavassa ihmissuhteessa, päätä alkaa voida paremmin tästä päivästä alkaen.

Pysähdy, aisti, havainnoi kehoasi. Kysy kysymyksiä. Eikä haittaa, vaikket tietäisi vastauksia, tärkeintä on pysähtyä kysymään aktiivisesti. 

Valitse asioita, jotka tuovat (vähintäänkin pitkässä juoksussa) elämääsi yksinkertaisuutta ja keveyttä, jotka antavat tilaa sinulle olla sinä.

Mindfulness ei pelkästään vähennä stressiä, ahdistusta ja murehtimista, se lisää elämäniloa ja arvostusta nykyhetkeä kohtaan. Yhtäkkiä sinun ei tarvitsekaan olla koko ajan matkalla jonnekin, sillä kaikki mitä on, on nyt. ❤️

Huom. Jos elämäntilanteesi on vaikea, voi tietoisuustaitojen harjoittaminen nostattaa tunteen, että voit harjoittamisen myötä itse asiassa huonommin. Tämä kertoo siitä, että jotain tukahdutettua nousee päivänvaloon, tarpeesta saada apua, tehdä muutos. Käänny tällöin tarvittaessa ammattilaisen puoleen. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *